08-408 078 20 info@opcommunication.se
IStock Web

5 myter om kost

Vi reder ut de fem vanligaste myterna om kost med hjälp av Maja Söderqvist, legitimerad Dietist, Adolf Fredriks Fysiocenter.

IMG_5005_SV-web1. Kolhydrater ger viktuppgång
Kolhydrater i sig är inte det som medför viktuppgång. Det är det totala energiintaget över dagen som är av relevans.

2. Gluten är farligt
Gluten är farligt för människor som har sjukdomen Celiaki (glutenintolerans) men för friska människor är gluten inte farligt. Däremot kan personer med IBS (Irritable Bowel Syndrome) vara känsliga mot gluten.

3. Man ska inte äta efter klockan 18.00
Återigen, det är det totala energiintaget under en dag som har betydelse, inte om du äter efter klockan 18.00. För en del människor passar det bra med kvällsmål då de har svårt att täcka energiintaget under dagen.

4. Modedieter som garanterar viktnedgång
Det kommer nya modedieter titt som tätt som påstås ge bästa resultat på kortast tid. Tyvärr finns det ingen annan metod än att äta mindre än vad du gör av med för att uppnå viktnedgång. Den enda lösningen på denna ekvation är att med hjälp av kost och träning se till att dina utgifter är högre än ditt energiintag.

5. Uteslutande av måltider underlättar viktnedgång
Många som jag pratar med hoppar ofta över måltider i hopp om att detta ska medföra viktnedgång. Oftast stjälper det mer än vad det hjälper. Uteslutande av måltider medför ofta till ett ökat energiintag. Det ökade energiintaget består ofta av snabb energi såsom sötsaker, bakverk och snacks. Genom planerade måltider samt regelbunden måltidsordning minskar risken för intag av mindre bra energiintag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *